onsdag 17 juni 2015

Födelse och dag 1

Då kan vi äntligen berätta att valparna har anlänt!!!!!
Här har vi väntat och väntat, promenerat i hopp om att de skulle göra ansats till att vilja titta ut.

Swea har haft de så tråkigt, hon har ju känt att det borde vara tid. Hon har velat ligga i valplådan och givetvis skulle jag sitta bredvid. Det har varit långa dagar.
Igår morse på vår runda, såg jag när Swea kissade en svagt grönaktig flytning, hem och på telefonen. Det slutade med att kl 9.30 var vi i Hässleholmsdjursjukhus.
Swea undersöktes och precis som hemma hade hon ingen temp, och vid närmare koll så var hon inte öppen och förberedd på att föda. Hon röntgades och svaret där fick mej att tappa hakan! 2 valpar.
2 valpar jag kunde inte fatta att det bara var 2, hon var stor som tusan.
Efter att gjort ett ultraljud som sa att valpisarna mådde bra, så vi väntar till eftermiddag och ser om något händer.

Vi fikade gick, 2 mindre rundor. Swea blev undersökt igen och fortfarande inga som helst tecken på att det var dags.
Ett  nytt ultraljud som sa att nu mådde den ena valpen inte riktigt bra: Vi får plocka ut dom sa veterinären.
In på rummet en kort stund sen kom dom och hämtade min Swea. Jösses så nervöst!!! Men väldigt fort fick jag besked om att valparna och mamman mådde bra.
 Liten väntan igen, sen fick jag äntligen se våra guldklimpar


2 "små" sobelvalpar t.o.m. guldsobel  JA riktiga guldklimpar.

Runda fina och starka valpar, som jag senare fick veta nästa skrek innan de ens var ute, så fulla av liv
 Swea kom lite senare helt vimmelkantig såg riktigt yrvaken ut
Ingen bra bild, Sweas första kontakt med sina ungar.



Bebisarna fick dia lite innan hemresan.

En mamma trött hemma i valplådan Vi var hemma kl 18
Och som prinsessan hon är, ska hon matas.
Hemma blev valparna vägda tiken 420g och hanen 380g riktiga bamsingar , men så var dom ju i magen 3-5 dagar längre än vi räknat med.

Idag Swea ätit själv!! Varit tjurig och inte velat lämna bebisarna ens för att gå ut och kissa. Jag har i det närmaste fått släpa ut henne, väl ute har skyndat sej att göra det hon skulle.

Hon vilat
myst och njutit av utsikten av sina bebisar.
2 runda självständiga ungar som kan ligga en bit ifrån mamma små stunder
Tiken

Hanen





Hanen överst på alla bilder, ska hna bli balanskonstnären i familjen, vi brukar ha en sådan i varje kull.

 Nu blir det inte mer idag, Swea ska tempas och kissas
 Ha de gott

































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar